lørdag 14. februar 2009

Før- du- får- deg- hund-kurs

Jeg er fly forbanna!
Jeg har fått en mail jeg ikke syntes er særlig koselig eller på noen som helst måte bra.
Vi er endel hundetrenere etterhvert her i fylket hvor jeg holder til. Vi er ganske mange som driver seriøst, og følger positiv forsterkning og klikkermetoden.Og så er det da noen få som er "in it for the money."
Noen er skikkelig useriøse og har ikke engang en bakgrunn/utdannelse som tilsier at de burde ha en slik jobb og et slikt ansvar.
Og en slik "hundeskole" har kontaktet meg og forkynt sin ergrelse over at jeg holder slike "Før-du-blir-eier"-kurs.
De mener jeg ødelegger hele grunnlaget for oss hundetrenere, for av gjennomsnittlig 8 par/familier pr kurs er det kun tre(!!) som skaffer seg den hunden de hadde bestemt seg for i utgangspunktet, mens to par/familier skaffer seg en annen rase.
De resterende skaffer seg ikke hund i det hele tatt, eller venter med å skaffe seg det.

Denne "hundeskolen" mener jeg "skremmer" folk fra å skaffe seg det de vil ha.

For det første: Jeg skremmer ingen!!! Folk har egen fri vilje.
For det andre: Om jeg hindrer en valp fra å komme til feil familie, slik at jeg ikke senere får den på en "problemhundkonsultasjon", omplasseringsforespørsel eller i siste instans til avliving, ser jeg på det som en god gjerning.
Javel, kanskje jeg får mindre å gjøre som adferdskonsulent, men jeg skulle faktisk ønske jeg kunne konsentrere meg om massasje og holde dressurkurs og andre "vanlige" kurs, enn å holde problemhundkonsultasjoner.
Eller som jeg pleier å si, 99% er ikke problemhunder, men problemeiere...
Det jeg mener er at hvis jeg kan få folk til å tenke grundig gjennom det å skaffe seg hund, hvorfor de vil ha hund, om de har valgt den rette rasen for dem og deres familie/livssituasjon, hvor mye tid det tar etc, er jeg fornøyd. Hvis de da velger å ikke skaffe seg hund, er jo det bare bra! For da viser jo det at de mest sansynlig ikke ville taklet hundeeieransvaret så bra.

Jeg mener ikke å skjære alle over en kam, og selv de verste potensielle eiere med det dårligste valg av rase, kan vise seg å bli de mest eksemplariske og flinke hundeeiere!

Mitt lille hjertesukk her bare!

Ingen kommentarer: